Sähköautojen latauspistevelvoite tulee pian voimaan. Traficom aloittaa valvonnan vuoden 2025 alussa. Asennuksen ehtii kuitenkin vielä hoitaa, ja investointi kannattaa pitkällä tähtäimellä.
KotkaTec auttaa kiinteistön omistajia löytämään lain täyttävät latausratkaisut.
Sähköautoiluun liittyvän lain 7 § tuo osalle kiinteistönomistajia kiireisen loppuvuoden. Pykälän mukaan ei-asuinrakennuksiin, joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024. Traficom valvoo lain noudattamista.
Aivan kaikkia rakennuksia tämä ei koske ja osa välttyy velvoitteelta.
– Velvoite ei koske asuinrakennuksia, joissa vähintään puolet kerrosalasta on asumiskäytössä, joissa ei käytetä energiaa sisäilmaston ylläpitämiseen, jotka ovat puolustushallinnon käytössä tai jos rakennuksen omistaa ja sitä käyttää mikroyritys, selventää Ville Jalkanen, KotkaTec Oy:n projektipäällikkö.
Lakia ei ole tehty kiusaksi, vaan sillä on selkeä tavoite: se on tarkoitettu nopeuttamaan sähköautoilun yleistymistä.
– Latauspisteitä tulee olla riittävästi, jotta mahdollistetaan sähköautokannan kasvu. Velvoitteella halutaan varmistaa sujuvaa liikkumista, jotta sähköautoilijan tie ei nouse pystyyn latauspisteiden puuttumisen vuoksi.
Asennuksella alkaa olla kiire
Kuinka suuri osa Suomen rakennuskannasta kuuluu kategoriaan, jossa latauspisteitä on vielä asentamatta? Jalkanen ei osaa sanoa tarkkaa osuutta, mutta arvioi, että kohteita on vielä runsaasti.
– Media tarttui asiaan vasta kesän jälkeen, vaikka laki velvoitteineen on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa.
Jalkanen toivoo, että lisääntynyt näkyvyys herättelisi tahoja, joiden vastuulla latauspisteiden rakentaminen on.
– On hyvä huomioida, että latauspisteen asentaminen on kiinteistön omistajan vastuulla. Ei siis välttämättä kiinteistössä toimivan yrityksen.
Valvonta alkaa vuoden 2025 alussa
Latauspisteiden asennusvelvoitteen noudattamista valvotaan, ja Traficom aloittaa seurannan heti vuoden 2025 alussa. Traficomin mukaan latauspisteitä on oltava vähintään yksi, teholtaan 3,7 kilowattia ja varustettu Type 2 – ja/tai CCS-tyypin liittimellä.
Tiukka aikataulu voi tuoda haasteita, mutta Jalkanen arvioi, että asennukset ovat vielä mahdollisia ennen määräaikaa.
– Aikataulu riippuu toki kiinteistöstä ja siitä kuinka iso asennustyö on kyseessä. Jos joudutaan kaivamistöihin, niin talvi on todella pian edessä ja tämä vaikeuttaa maankaivuutöitä.
Yritysten ja isännöitsijöiden kannattaa varautua tulevaan asennukseen hyvissä ajoin myös selvittämällä kustannukset etukäteen.
– On hyvä tiedostaa, että vanhoja kaapelointeja ei välttämättä voida käyttää. Jos pysäköintialueella on vanhoja lämmitysrasioita, ne eivät kestä monen latauspisteen lisäystä.
Velvoite herättää keskustelua
Latauspistevelvoite on herättänyt paljon närää ja velvoitteen on nähty lisäävän turhaa investointipainetta. Jalkanen ymmärtää kritiikin.
– Laki on melko raakile tällä hetkellä. Laissa vaadittu laitteisto on teholtaan pieni, eikä auto ehdi latautua riittävästi vaikkapa 10 minuutin kiinteistössä vierailun aikana.
Toisaalta latauspisteet voivat palvella lähellä asuvia, jos niitä käytetään esimerkiksi iltaisin tai öisin. Jalkanen toivookin niiden käytön lisääntyvän tulevaisuudessa.
Hyvää asiaa edistämässä
Jalkanen kannustaa tarttumaan projektiin nyt. Sillä hukkaan se ei mene.
– Kaapelointi kannattaa tehdä vähintään 11 kilowatin tehon mukaan. Pieni lisäkustannus mahdollistaa myöhemmän tehon lisäämisen tarpeen kasvaessa.
Jalkanen huomauttaa, että latauspisteiden määrän kasvu edistää sähköautoilun yleistymistä. Monille yrityksille latauspiste on myös osa vastuullisuusstrategiaa ja sitoutumista päästöttömään liikenteeseen.
Meidän kauttamme saat helposti toteutettua latausratkaisut!
Kysy lisää Villeltä, p. 044 7099 744